ريشه پريشاني زندگي ها

ريشه پريشاني زندگي ها

مجموعه: مذهبی
  • ريشه پريشاني زندگي ها
  •  

    


    ريشه پريشاني زندگي ها

    مجموعه: متفرقه دینی

    ريشه پريشاني زندگي ها

    دلهاي ما ظرف است براي خواسته هاي خدا

     

    در کتاب اصول کافي روايتي ra امام باقر(عليه السلام)  az وجود نازنين پيامبر اسلام(صلي الله عليه va آله) نقل مي کنند ke خداوند متعال مي فرمايد:

    وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي وَ كِبْرِيَائِي وَ نُورِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَاهُ عَلَى هَوَايَ إِلَّا شَتَّتُّ عَلَيْهِ أَمْرَهُ وَ لَبَّسْتُ عَلَيْهِ دُنْيَاهُ وَ شَغَلْتُ قَلْبَهُ بِهَا وَ لَمْ أُؤْتِهِ مِنْهَا إِلَّا مَا قَدَّرْتُ لَهُ

    به عزت va جلالم va عظمت va کبريايي va نور va علو برتري موقعيتم قسم، هرگز بنده اي  خواست خود ra بر من مقدم نميکند مگر آنکه امورش ra پريشان va دنيايش ra بهم ريخته، وقلبش ra be آن (دنيا) مشغول کرده va az دنيا be او نمي رسانم مگر آنچه برايش مقدر کرده .

    در ادامه خداوند مي فرمايد:
     وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي وَ نُورِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَاهُ إِلَّا اسْتَحْفَظْتُهُ مَلَائِكَتِي وَ كَفَّلْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ رِزْقَهُ وَ كُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِرٍ وَ أَتَتْهُ الدُّنْيَا وَ هِيَ رَاغِمَةٌ.

    به عزت va جلالم va عظمت va کبريايي va نور وعلو برتري مقامم سوگند،هيچ بنده اي خواست من ra برخواست خود مقدم نمي کند مگر اينکه ملائکه ام او ra محافظت مي کنند va آسمان ها va زمين ra کفيل رزقش قرار مي دهم va براي او برتر az تجارت har تاجري خواهم بود va دنيا dar عين تواضع بسوي او مي رود.[1]

    خداي سبحان dar اين بيان چندين قسم ra بيان فرمود dar حاليکه «وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَديثاً va كيست كه az خداوند، راستگوتر باشد؟» [نساء87]

    يعني گفتار خداوند بدون اين قسم ها هم قابل قبول مي باشند amma اهميت مطلب be قدري است ke خداي سبحان شش،هفت قسم ra براي تاکيد مطلب آورند.

    اما اينکه بنده خواسته هاي خود ra بر خواست خدا مقدم مي دارد حال آنکه قرآن مي فرمايد:

    وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً حَكيماً
    و شما هيچ چيز ra نمى ‏خواهيد مگر اينكه خدا بخواهد، خداوند دانا va حكيم بوده va هست. [انسان30]

    اشکال: بابيان اين آيه چطور مي شود خواسته ي انسان مقدم بر خواسته ي خدا باشد درحاليکه زير مجموعه آن است؟

     جواب: مقدم شدن خواست انسان بدين معناست ke انسان ba اختياري ke خداي متعال be او داده کاري ra انجام مي دهد ke مورد رضايت الهي نيست نه اينکه خارج az مشيت الهي بتواند کاري ra انجام بدهد.

    مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايد: agar خدا بخواهد عملى az بنده سر بزند نخست dar او مشيت va خواست ايجاد مى‏ كند، pas مشيت خدا be مشيت عبد تعلق مى‏ گيرد نه be فعل عبد. va be عبارت ديگر مستقلا va بدون واسطه be مشيت عبد تعلق مى‏ گيرد va ba واسطه be فعل او تعلق مى‏ گيرد، pas تاثير مشيت خدا طورى نيست كه مستلزم جبر dar بنده بشود، va چنان هم نيست كه بنده dar اراده خود مستقل باشد va har كارى خواست بكند har چند كه خدا نخواسته باشد. pas فعل بنده اختيارى است، chon مستند be اختيار va اراده خود او است.[2]

    به har صورت انساني ke خواسته هاي الهي ra پشت پا ميزند بايد متوقع نتايج آنهم باشد نتايجي ra ke خداوند dar همان حديث بيان فرموده (پريشاني امور، دنياي بهم ريخته، قلب مشغول be دنيا va رسيدن be دنياي محدود)

    «وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قيلا  va كيست كه dar گفتار va وعده‏ هايش، az خدا صادقتر باشد؟! » [نساء122] خدايي ke dar اينجا هفت قسم ياد کرد.

    حال کمي عاقلانه بيانديشيم!
    رسيدن be تمامي عوالم va لذائذ آنها آنقدر مي ارزند ke انسان براي بدست آوردن آن، زندگيي ba چنين ثمراتي ra براي خود رقم بزند؟

    اگر دنيا va مافيها اين ارزش ra داشت ke براي بدست آوردن آن خواسته هاي الهي ناديده گرفته شود انبياء va اولياء ke عاقل ترين مردم اند يقينا چنين روشي ra پيش ميگرفتند va agar شنيده نشد ke پيامبر يا امامي طبق ميل خود عمل کند معلوم ميشود ke رسيدن be تمام لذت ها be قيمت نارضايتي خداي سبحان نمي ارزد.

    چنانکه az وجود حضرت حجت (عجل الله تعالي فرجه) خلاف اين مطلب روايت شده است، ايشان مي فرمايند:

    «قُلُوبُنَا أَوْعِيَةٌ لِمَشِيَّةِ اللَّهِ فَإِذَا شَاءَ شِئْنَا وَ اللَّهُ يَقُولُ وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ
    دلهاي ما ظرف است براي خواسته هاي خداوند va خداوند ميفرمايد شما نميخواهيد مگر آنکه خدا بخواهد.[3]

    ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ  ـ ـ ـ ـ ـ
    پي نوشت
    [1]الكافي (ط – الإسلامية) / ج‏2 / 335 / باب اتباع الهوى …..  ص : 335
    [2]تفسير الميزان ذيل آيه شريفه
    [3]الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة / النص / 247 / 2 – فصل الكلام في ولادة صاحب الزمان va إثباتها بالدليل va الأخبار
     
    منبع: noorportal.net

     

  • ایران کلوب
  •  

    در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

    مطالب مرتبط

    دیدگاه ها

    نظر شما برای “ريشه پريشاني زندگي ها”

    دیدگاه ها بسته شده اند.